Empowering Photographers to Showcase, Sell, and Share Their Captivating Images

Scoopshot oli kuvapalvelu ja mobiilisovellus, joka tarjosi mahdollisuuden valokuvaajille myydä ja jakaa valokuviaan. Palvelu toimi siten, että valokuvaajat voivat ladata kuviaan sovellukseen, ja ne ovat saatavilla käytettäviksi eri tarkoituksiin, kuten mediayrityksille, mainostajille ja yrityksille.

Scoopshotilla oli laaja kansainvälinen käyttäjäyhteisö, joka mahdollisti monipuolisten kuvien tarjoamisen eri markkinoille. Valokuvaajat voivat asettaa hintapyynnön kuvilleen ja tarjota niitä myytäväksi sopiville ostajille. Sovelluksen avulla tarjottiin myös erilaisia tehtäviä ja kilpailuja, joissa valokuvaajat voivat osallistua ja ansaita palkintoja.

Scoopshotin tavoitteena oli helpottaa valokuvaajien työtä, tarjota heille mahdollisuus tienata myymällä kuviaan ja luoda yhteys potentiaalisiin ostajiin eri toimialoilla. Palvelu pyrki tarjoamaan joustavan ja käyttäjäystävällisen alustan, joka hyödyttää sekä valokuvaajia että kuvien ostajia.

Scoopshotilla on yli 600 000 käyttäjällä ympäri maailman. Olet saattanut kuulla lauseen – paras kamera on se, joka sinulla on mukanasi! Juuri se oli Scoopshotin idea.

Nykyään maailmassa on +4 miljardia puhelinta, jossa on kamera

Joka päivä noin 250 miljoonaa valokuvaa ladataan Internetiin. Scoopshot tarjoaa sinulle mahdollisuuden ansaita rahaa kuvilla, joilla uskot olevan arvoa journalistisesti. Scoopshot koittaa sitten myydä sinun kuvat eri medioille ympäri maailmaa, yli kahden miljoonan valokuvan kirjastosta.

Onnenkantamoisen mahdollisuus

Jatkuvat onnenkantamoiset ei kuitenkaan ole mahdollisia. Siksi Scoopshot pitää valokuvaajat sitoutuneina palveluun lähettämällä heille valokuvaustehtäviä, jotka pitävät heidät kiireisenä.

Aina on jotain kuvattavaa

Avaat vain sovelluksen ja katsot onko ympärilläsi kuvattavaa. Hakemistopalveluilla on aina tarve kuville, joten kuvattavaa löytyy. Scoopshotilla oli jopa yksi kuvaaja, joka tienasi 26 000 dollaria kuvaamalla hakemistoyhtiölle kuvia Suomessa.

Olen itsekin intohimoinen valokuvaaja

Otan itse usein kuvia harrastuksena, mutta otan myös asiakkailleni tuotekuvia ja videokuvaan ammattimaisesti. Kun kuulin ystävältäni Jarnolta, että Scoopshot etsii suunnittelijaa, ajattelin, että paikka on kuin tehty minulle.

Tehtäväni oli suunnitella uusia ominaisuuksia media-asiakkaille. Parantaa mobiilikokemusta ja luoda uusia konsepteja kuvaajille, joiden avulla heidät saadaan sitoutumaan palveluun.

Suunnittelin myös logon, markkinointikampanjoita ja muuta.. Valtavasti työtä, mutta sellaista on startup-elämä.

scoop task

Reaaliaikaisia kuvia tosielämän tarpeisiin

Kun olin tutustunut Scoopshottiin ja olin kerännyt tarpeeksi itsevarmuutta. Aloin miettimään uusia tapoja saada kuvaajia mukaan palveluun.

Ajattelimme, että olisi mahtavaa antaa käyttäjille itselleen mahdollisuus luoda omia kuvatehtäviä. Suunnittelin joitain luonnoksia tiimille, ja aloimme rakentaa Scoopshot 2.0:aa.

Kehittäminen kesti puoli vuotta, ja julkaisimme sivuston vuoden 2013 loppupuolella

Oli mieletöntä, kuinka voit luoda tehtävän ja saada kuvia vain muutaman minuutin kuluttua! Valitettavasti emme koskaan nähneet palvelun koko potentiaalia.

Uhm.. Uusi rahoitus toi uusia ideoita…

Uuden rahoituksen myötä sijoittajillamme oli muita ideoita Scoopshotin tulevaisuudesta. Emme enää kehittäneet palvelua pidemmälle. En ollut iloinen siitä mitä tapahtui, mutta se oli vain yksi juonenkäänne muiden joukossa.

Pelillistäminen oli noiden vuosien trendivirtaus ja niimpä myös Scoopshot haluttiin ”modernisoida” tuomalla pelillistäminen keskiöön. Vanha idea haudattiin ja Scoopshotista haluttiin tehdä valokuvien Tinder. Valokuvaajat pääsivät swipe toiminnolla arvioimaan toisten ottamia kuvia sillä erotuksella, että ketään ei päässyt treffeille..

Scoopshot App
Scoopshot App

Kiitorata loppui

Itse pidin konseptia vähän väkisin keksittynä, mutta suunnittelin sille mielestäni varsin hienon käyttöliittymän.

Kun palvelu julkistettiin, en ollut enää töissä Scoopshotilla, eikä minulla ole tietoa kuinka käyttäjät ottivat palvelun vastaan.

Loppusanat

Kahdessa vuodessa, mitä vietin scoopshotissa opin enemmän, kuin edellisten kymmenen vuoden aikana. Sain tavata erittäin älykkäitä ihmisiä, joilta opin tekemään asioita tehokkaammin ja saavuttamaan enemmän lyhyemmässä ajassa – vähemmällä stressillä! Osa tapaamistani työtovereista on nykyisiä asiakkaitani ja muutamiin entisiin tyotovereihini pidän yhteyttä melkein päivittäin.

Appy Award

Design Excellence

Patentti

Method and apparatus for providing model release for multimedia data