Habbo Hotel

Habbo Hotel on suosittu virtuaalinen maailma, jossa käyttäjät voivat luoda oman hahmonsa, sisustaa hotellihuoneensa, tavata muita käyttäjiä ja osallistua erilaisiin tapahtumiin ja aktiviteetteihin.

Habbowood

Habbowood tarjosi käyttäjille mahdollisuuden kokea elokuvien maailman virtuaalisessa ympäristössä. Käyttäjät pystyivät rakentamaan omia elokuvastudioitaan, järjestämään näytöksiä, osallistumaan elokuvatuotantoihin ja roolipeleihin sekä luomaan elokuvien innoittamia tapahtumia ja aktiviteetteja.

Tässä elokuvateemaisessa ympäristössä käyttäjät saivat ilmaista luovuuttaan ja leikkiä elokuvantekijää, samalla tavaten ja vuorovaikuttaen muiden pelaajien kanssa. 

habbo ui

Habbowood II

Habbowood oli suuri menestys Sulakkeelle (sulake on yritys Habbo Hotellin takana). Valtavan menestyksen jälkeen Sulake halusi Valven tekevän entistäkin hienomman ja rohkeamman kampanjan.

Jani Flink oli Habbowoodin ensimmäisen version suunnittelija, hän sattui kuitenkin olemaan kiireinen muitten asiakkaitten kanssa ja ämä projekti eksyi lopulta minun työpöydälleni.

Jani on yksi fiksuimmista suunnittelijanörteistä, joita olen tavannut. Jani on voittanut ehkä enemmän palkintoja vuodessa, kuin minä koko urani aikana.. Tämä loi minulle valtavat paineet onnistua ja olin hieman jopa kauhuissani. Mutta Valve palkkasi minut tekemään työni, joten ei muuta, kuin töihin!

Kaikki hienot internetsovellukset tehtiin Flashilla

Flash-laajennus oli vuosituhannen vaihteessa suosittu lisäosa, joka mahdollisti Adobe Flash Player -ohjelmiston käytön verkkosivuilla, tarjoten interaktiivisia multimediaelementtejä, animaatioita ja videotoistoa.

Habbowoodin kaltaiset editointisovellukset olivat suosittuja vuonna 2007. Niitten suunnittelu Flashin avulla ei ollut vaikeaa.

Tehtäväni oli luoda Habbo-ympäristön kaltainen filmistudio käyttämällä heidän kuuluisaa isometristä pikseli tyyliä. Meillä oli hyvä tiimi ja onnistuimme rakentamaan Sulakelle mahtavan projektin.

Tämän päivän näkökulmasta katsottuna oli hämmästyttävää, kuinka suurta projektia pidimme silloin ”kampanjana”.

Flash oli loistava työkalu näihin interaktiivisten – runsaasti animaatioita sisältävien työkalujen rakentamiseen. Nykyään tämä olisi sovellus, joka vaatisi paljon enemmän työtä tekniikan puolelta. Vuonna 2007 näimme tämäntyyppisiä sovelluksia loputtomasti.

Sulake piti Lokakuussa 2007 elokuvantekokilpailun kaikissa Habbo-hotelleissaan. Elokuvia lähetettiin palveluun yli 1,5 miljoonaa ja kaikkia niitä katsottiin yhteensä yli 5 miljoonaa kertaa. Se oli menestys kaikilla mittareilla!

1,5 miljoonaa osallistujaa!!

Lokakuu 2007

5 miljoonaa näyttökertaa

Yhteensä

millionhabbo3

Miljoona Habbo

Sulake halusi tehdä maailmanennätyksen joulukampanjassaan ja tuoda miljoona jäsentä yhteen verkkodomainiin. Meillä oli jälleen unelmatiimi luomaan eeppinen projekti Sulakelle.

Tehtäväni oli luoda käyttöliittymäelementit projektiin ja minulla oli todella lahjakas AD, Lasse Kangasmaa apunani. Oli tapana, että Sulake tarjosi runsaasti graafisia elementtejä, käyttöömme. Olimme melkein hemmoteltuja, kuinka paljon he olivat valmiita lahjoittamaan aikaansa kun vain kehtasi pyytää.

Sulaken tiimi oli intohimoinen tekemisistään ja niin olimme mekin. Vuodatimme sydänveremme näiden hankkeiden puolesta ja se näkyi hienosti viimeisteltyinä tuotteina. Harmi, että nämä projektit olivat verkossa vain muutaman viikon ja sitten ne katosivat jälkiä jättämättä! Mutta ennen kun ennätimme asiaa harmittelemaan, käsissämme oli jo jokin toinen Sulakkeen hieno projekti. 

Näiden kahden kaltaisia projekteja oli siis monia, tässä vain muutama esimerkki. Sulake ei ollut mitenkään helppo asiakas, he olivat todella nirsoja ja suojelevia brändinsä suhteen. Silti… mielestäni se oli yksi tuottavimmista asiakassuhteista, joita olen kohdannut. Tunsin itseni todella onnekkaaksi, kun sain työskennellä Valvelle tuolloin ja ehdottomasti yksi parhaista asiakkaani tuossa toimistossa.

Kymmenen vuotta myöhemmin nähdessäni tyttäreni vierailevan Habbossa ja kertovan minulle, kuinka mahtava paikka se edelleen on, sydämeni sulaa, kun muistelen, kuinka intohimoisesti ihmiset rakensivat tuon virtuaalisen hotellin. Se, että se on edelleen olemassa muuttumattomana ja että asiakkaat rakastavat sitä, on todiste siitä, kuinka intohimoisia Habbon takana olevat ihmiset ovat tuotteensa suhteen.

Heidän pikselityylinsä näyttää yhtä hämmästyttävältä nykypäivän näytöissä kuin se näytti, kun he lanseerasivat ensimmäisen inkarnaationsa – mobiilidiskon vuonna 1999!