Oulumo Lumo videopuhelin
Onpa kiva nähdä sinua! Mitä sinulle kuuluu? Millainen vointi sinulla tänään on? Muutama yksinkertainen kysymys voi saada ikäihmisen hyvälle tuulelle. Se kertoo että me välitämme ja olemme kiinnostuneita kuinka hän voi. Tuttujen kasvojen näkeminen virkistää mieltä ja lisää ikäihmisen turvallisuudentunnetta. Pieni asia jolla on suuri merkitys hänelle.
Lumo kuvapuhelin on kehitetty, jotta yhä useampi ikäihminen voisi asua kotonaan pidempään ja turvallisemmin. Lumo on markkinoiden ensimmäinen turvapuhelin joka välittää.
Kun kuulin ensimmäisen kerran Lumosta, mietin mielessäni miksi ihmeessä tälläistä laitetta ei ole kukaan muu keksinyt? Tässä on järkeä!
- Nykyään melkein joka kymmenes ihmisestä on yli 60-vuotias.
- Vuoteen 2050 mennessä joka viides ihminen on yli 60-vuotias.
Saavutettavuus
Suunniteltaessa käyttöliittymää ikäihmisille, on paljon tekijöitä joihin on kiinnitettävä erityistä huomiota. 60–70-vuotiailla (siis vain 10 vuoden ikäero) ihmisillä on jo täysin erilainen käsitys teknologiasta.
60-vuotiaat ovat todennäköisesti käyttäneet jo älypuhelinta, mutta suurin osa +70-vuotiaista ei halua moista värkkiä ”harmikseen”.
Näkö alkaa heikentyä 40-ikävuoden jälkeen ja valitettavasti olen itsekin jo siinä kelkassa mukana.
Suunniteltaessa ikäihmisille tarkoitettua käyttöliittymää ’keep it simple stupid’ on jo yksinkertaisesti aivan liian haastavaa.. Sen on oltava vielä sitäkin paljon yksinkertaisempaa!
Kun sain toimeksiannon, en rehellisesti sanottuna tiennyt mihin olin hyppäämässä. Minulla on todella hyvä käsitys rutiineista, joita ihmiset käyttävät navigoidessaan mobiililaitteissa, webissä jne.. Minun piti yksinkertaisesti hylätä kaikki aiemmin itsestäänselvänä pitämäni asiat. Minun piti opetella ymmärtämään, miten tietotekniikkaan vastentahtoisesti suhtautuvat saataisiin tykkäämään uudesta teknologiasta.
Esteettömyys
Olet saattanut kuulla paljon puhetta esteettömyydestä. Mutta mitä jos se on enemmän sääntö kuin poikkeus? Minun oli aletteva pikaisesti selvittämään, miten ihmiset joiden näkö on alentunut, näkevät käyttöliittymän. Kyse voi olla elämästä ja kuolemasta. En halua että minun suunnittelemani laite päätyy Iltalehdistön otsikoihin sen vuoksi, että ikäihminen ei kyennyt hälyttämään apua värisokeuden vuoksi..
Eri ikäisillä ihmisillä on hyvin erilaisia haasteita. Vanhemmilla kädet alkavat jo vapista ja painikkeisiin osuminen saattaa tuottaa haasteita. Muistisairaat haluavat nähdä tuttuja asioita, tai käyttöliittymä alkaa ahdistamaan ja laite jää nurkkaan vaille käyttöä. Vain muutamia esteettömyyshuomioita mainitakseni.
Oulumo Luna turvaranneke
Lunalla voi nopeasti ja huomaamatta hälyttää apua valituille vastaanottajille, ranteeseen kiinnitettävää suurikokoista nappia painamalla. Kun hälytysnappia painetaan, vastaanottaja saa hätäsignaalin lisäksi myös sijaintitiedot kartalla jolloin apu on mahdollista saada perille oikeaan kohteeseen nopeasti.
Luna toimii ikäihmisen turvana esim. kaatumisen varalta. Mutta Lunaa pystyy käyttämään ketä vain joka työn, harrastuksen tai muun vuoksi tarvitsee lisäturvaa.
Branding
Kun sain projektin, yritys oli juuri perustettu. Oulumon perustajajäsenet olivat huomanneet, että digitaalisten palveluiden kehittäminen ikäihmisille on tapahtunut enemmän laitoshoidon tarpeisiin, kuin senioreiden elämänlaadun parantamisen lähtökohdista. He halusivat muuttaa käsitystä siitä, mitä ikäihmisten digitaaliset palvelut voivat tarjota.
Sain tehtäväkseni suunnitella Oulumolle ja sen tuotteille yritysilmeen, joka on optimistinen, elämänmyönteinen ja innostava. Ikäihmiset eivät koe itseään nostalgisiksi hahmoiksi menneisyydestä. Me halusimme luoda modernin yritysilmeen joka kuuluu tähän aikaan.
Näin suunnitteluprojekti toteutettiin:
- Brief
- Perehtyminen
- Brainstormaus asiakkaan kanssa
- Luonnostelu
- Graafinen suunnittelu
- Presentaatio
- Iterointi
- Toimitus
Projektissa toteutettu:
- Logo (Oulumo, Lumo ja Luna)
- Värimaailma yritykselle ja eri tuotteille
- Typografia
- Yritysmateriaalien tuotanto (käyntikortit, paidat, messuesitteet, tuotepakkaukset yms.)
- Lumo kuvapuhelimen käyttöliittymäsuunnittelu
- Web sivu
- Laskeutumissivut
- Copywriting ja käännöstyöt
- Tuotekuvaus
- Käyttöohjeiden kuvitus
Vaikka kyseessä on alle kymmenen hengen startup. Aineistojen tarpeen määrä voi yllättää. Tässä tapauksessa asiakkaanani on kokeneita yrittäjiä, joille tarpeiden määrä ei tullut onneksi täytenä yllätyksenä. Projektia on sen vuoksi pystytty edistämään määrätietoisesti ja rivakoin ottein. Projekti käynnistyi vuonna 2016 ja jatkuu yhä.
Asiakkaani menestyvät
Olen ollut onnekas, ja saanut työskennellä alan parhaiden osaajien parissa, Suomen palkituimmissa yrityksissä. Olen onnistunut löytämään asiakkaita, joiden intohimon ja sitkeyden ansiosta, menestystä on ollut mahdollista saavuttaa vuodesta toiseen.
FWA
Grand Prix
Ruokangas – 2019
M&M GRAND PRIX
Grand Prix
Fortum Muuttaja portal – 2000
GRAFIA
Yearbook, Digital Media
Habbowood II – 2006
GRAND ONE
Honorable mention –
Ruokangas – 2010
FWA
Paras UX
Ruokangas – 2019
Media & Message
Best Customer Service
Fortum Muuttaja portal – 2000
GRAND ONE
Honorable mention – Infodesign
Tripsay – 2009
Appy AWARD
Award for Design Excellence
Scoopshot – 2014
FWA
Paras Copywriting
Ruokangas – 2019
MINDTREK
1st place for Innovation
Ruokangas.com – 2004
GRAND ONE
Honorable mention – Startup
Tripsay – 2009
FWA
Paras Valokuvaus
Ruokangas – 2019
GRAFIA
Yearbook, Digital Media
Million Habbo – 2005
GRAND ONE
Honorable mention – B2C
Tripsay – 2009