Oulumo Lumo videopuhelin

Onpa kiva nähdä sinua! Mitä sinulle kuuluu? Millainen vointi sinulla tänään on? Muutama yksinkertainen kysymys voi saada ikäihmisen hyvälle tuulelle. Se kertoo että me välitämme ja olemme kiinnostuneita kuinka hän voi. Tuttujen kasvojen näkeminen virkistää mieltä ja lisää ikäihmisen turvallisuudentunnetta. Pieni asia jolla on suuri merkitys hänelle. 

Lumo kuvapuhelin on kehitetty, jotta yhä useampi ikäihminen voisi asua kotonaan pidempään ja turvallisemmin. Lumo on markkinoiden ensimmäinen turvapuhelin joka välittää.

Kun kuulin ensimmäisen kerran Lumosta, mietin mielessäni miksi ihmeessä tälläistä laitetta ei ole kukaan muu keksinyt? Tässä on järkeä!

  • Nykyään melkein joka kymmenes ihmisestä on yli 60-vuotias.
  • Vuoteen 2050 mennessä joka viides ihminen on yli 60-vuotias.

devices lumo luna

Saavutettavuus

Suunniteltaessa käyttöliittymää ikäihmisille, on paljon tekijöitä joihin on kiinnitettävä erityistä huomiota. 60–70-vuotiailla (siis vain 10 vuoden ikäero) ihmisillä on jo täysin erilainen käsitys teknologiasta.

60-vuotiaat ovat todennäköisesti käyttäneet jo älypuhelinta, mutta suurin osa +70-vuotiaista ei halua moista värkkiä ”harmikseen”.

Näkö alkaa heikentyä 40-ikävuoden jälkeen ja valitettavasti olen itsekin jo siinä kelkassa mukana.

Suunniteltaessa ikäihmisille tarkoitettua käyttöliittymää ’keep it simple stupid’ on jo yksinkertaisesti aivan liian haastavaa.. Sen on oltava vielä sitäkin paljon yksinkertaisempaa!

Kun sain toimeksiannon, en rehellisesti sanottuna tiennyt mihin olin hyppäämässä. Minulla on todella hyvä käsitys rutiineista, joita ihmiset käyttävät navigoidessaan mobiililaitteissa, webissä jne.. Minun piti yksinkertaisesti hylätä kaikki aiemmin itsestäänselvänä pitämäni asiat. Minun piti opetella ymmärtämään, miten tietotekniikkaan vastentahtoisesti suhtautuvat saataisiin tykkäämään uudesta teknologiasta.

Esteettömyys

Olet saattanut kuulla paljon puhetta esteettömyydestä. Mutta mitä jos se on enemmän sääntö kuin poikkeus? Minun oli aletteva pikaisesti selvittämään, miten ihmiset joiden näkö on alentunut, näkevät käyttöliittymän. Kyse voi olla elämästä ja kuolemasta. En halua että minun suunnittelemani laite päätyy Iltalehdistön otsikoihin sen vuoksi, että ikäihminen ei kyennyt hälyttämään apua värisokeuden vuoksi..

Eri ikäisillä ihmisillä on hyvin erilaisia haasteita. Vanhemmilla kädet alkavat jo vapista ja painikkeisiin osuminen saattaa tuottaa haasteita. Muistisairaat haluavat nähdä tuttuja asioita, tai käyttöliittymä alkaa ahdistamaan ja laite jää nurkkaan vaille käyttöä. Vain muutamia esteettömyyshuomioita mainitakseni. 

luna2

Oulumo Luna turvaranneke

Lunalla voi nopeasti ja huomaamatta hälyttää apua valituille vastaanottajille, ranteeseen kiinnitettävää suurikokoista nappia painamalla. Kun hälytysnappia painetaan, vastaanottaja saa hätäsignaalin lisäksi myös sijaintitiedot kartalla jolloin apu on mahdollista saada perille oikeaan kohteeseen nopeasti. 

Luna toimii ikäihmisen turvana esim. kaatumisen varalta. Mutta Lunaa pystyy käyttämään ketä vain joka työn, harrastuksen tai muun vuoksi tarvitsee lisäturvaa.

Branding

Kun sain projektin, yritys oli juuri perustettu. Oulumon perustajajäsenet olivat huomanneet, että digitaalisten palveluiden kehittäminen ikäihmisille on tapahtunut enemmän laitoshoidon tarpeisiin, kuin senioreiden elämänlaadun parantamisen lähtökohdista. He halusivat muuttaa käsitystä siitä, mitä ikäihmisten digitaaliset palvelut voivat tarjota. 

Sain tehtäväkseni suunnitella Oulumolle ja sen tuotteille yritysilmeen, joka on optimistinen, elämänmyönteinen ja innostava. Ikäihmiset eivät koe itseään nostalgisiksi hahmoiksi menneisyydestä. Me halusimme luoda modernin yritysilmeen joka kuuluu tähän aikaan.

Näin suunnitteluprojekti toteutettiin:

  • Brief
  • Perehtyminen
  • Brainstormaus asiakkaan kanssa
  • Luonnostelu
  • Graafinen suunnittelu
  • Presentaatio
  • Iterointi
  • Toimitus

Projektissa toteutettu:

  • Logo (Oulumo, Lumo ja Luna)
  • Värimaailma yritykselle ja eri tuotteille
  • Typografia
  • Yritysmateriaalien tuotanto (käyntikortit, paidat, messuesitteet, tuotepakkaukset yms.)
  • Lumo kuvapuhelimen käyttöliittymäsuunnittelu
  • Web sivu
  • Laskeutumissivut
  • Copywriting ja käännöstyöt
  • Tuotekuvaus
  • Käyttöohjeiden kuvitus

Vaikka kyseessä on alle kymmenen hengen startup. Aineistojen tarpeen määrä voi yllättää. Tässä tapauksessa asiakkaanani on kokeneita yrittäjiä, joille tarpeiden määrä ei tullut onneksi täytenä yllätyksenä. Projektia on sen vuoksi pystytty edistämään määrätietoisesti ja rivakoin ottein. Projekti käynnistyi vuonna 2016 ja jatkuu yhä.

Asiakkaani menestyvät

Olen ollut onnekas, ja saanut työskennellä alan parhaiden osaajien parissa, Suomen palkituimmissa yrityksissä. Olen onnistunut löytämään asiakkaita, joiden intohimon ja sitkeyden ansiosta, menestystä on ollut mahdollista saavuttaa vuodesta toiseen.

FWA

Grand Prix

Ruokangas – 2019

M&M GRAND PRIX

Grand Prix

Fortum Muuttaja portal – 2000

GRAFIA

Yearbook, Digital Media

Habbowood II – 2006

GRAND ONE

Honorable mention – Infodesign

Ruokangas – 2010

FWA

Paras UX

Ruokangas – 2019

Media & Message

Best Customer Service

Fortum Muuttaja portal – 2000

GRAND ONE

Honorable mention – Infodesign

Tripsay – 2009

Appy AWARD

Award for Design Excellence

Scoopshot – 2014

FWA

Paras Copywriting

Ruokangas – 2019

MINDTREK

1st place for Innovation

Ruokangas.com – 2004

GRAND ONE

Honorable mention – Startup

Tripsay – 2009

FWA

Paras Valokuvaus

Ruokangas – 2019

GRAFIA

Yearbook, Digital Media

Million Habbo – 2005

GRAND ONE

Honorable mention – B2C

Tripsay – 2009

Juha aeon2

“I’ve hired Junnu first time to do our web graphics and user interface design in 2001. Since then I haven’t had a need to look for someone else. The depth of his knowledge is immense and the quality of his work superb all the way from conceptual design to the finest details."

 

Juha Ruokangas

CEO, Ruokangas Guitars

anu profiili

" The core of Junnu’s work is in his ability to think the customer with an exceptionally broad perspective. Through this, he’s able to find functional and sustainable service design solutions. Junnu is a flexible, multi-faceted and intuitive designer, and I can warmly recommend him into most varied projects.”

 

Anu Rautanen

Co-founder, Prominda Revolution

Ville3

"The quality of his work and breadth of design skills is fantastic, and he’s able to create amazing user experiences—while understanding the priorities and constraints of the business. Junnu is easy and fun to work with, and I look forward to working with Junnu for many years more to come.”

 

Ville Laurikari

CTO, Aivan Innovations

tuomo2

“I have had the pleasure of working with Junnu in various kinds of projects, as collegue and as customer, over the last 10 years. Junnu wants to always thoroughly understand the customers’ mindset and the customer value we are trying to produce to come up with best possible end results – for customers and businesses."

 

Tuomo Sihvola

Co-founder, Oulumo